مبانی نظری تکالیف عمومی ، روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء

مطالب دیگر:
📃پاورپوینت ارائه سیستم های یكپارچه وپیش ساخته نوین تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک ومناطق روستایی📃پاورپوینت ارتباط بین عاملها📃پاورپوینت ارتباطات در برنامه های بهداشتی📃پاورپوینت ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان📃پاورپوینت ارزیابی پروژه های سرمایه ای و ملاحظات کلی در زمینه گزارش بازرس قانونی در خصوص پیشنهاد افزایش سرمایه📃پاورپوینت اسباب اعیاء📃پاورپوینت استاندارد های اعتبار بخشی بیمارستان در ایران📃پاورپوینت استانداردهای امدادی در بلایا و حوادث غیر مترقبه📃پاورپوینت استقرار برنامه های کاربردی مبتنی بر مولفه در محیط های توزیع شده📃پاورپوینت اسكولیوز📃اسلایدهای آموزشی استانداردهای حسابداری ایران مدیریت تدوین استانداردهای حسابداری📃پاورپوینت اشکال دارویی📃پاورپوینت اصلاحات در نظام سلامت ایران بیمارستانهای منتخب📃پاورپوینت اصول آزمون باکتریولوژی آب و اهمیت آن📃پاورپوینت اصول مهندسی فشار قوی شكست الكتریكی در عایقها📃پاورپوینت اصول، مبناها و معیارهای ارزش گذاری برای احراز شرایط و ارزیابی عملکرد قطبهای علمی کشور📃پاورپوینت اعمال جراحی شایع در ارتوپدی📃پاورپوینت افزاره های غیر فعال📃پاورپوینت اقدامات انجام شده در فرودگاه📃پاورپوینت اقسام غذا📃پاورپوینت الگوریتم رقابت استعماری📃پاورپوینت اماکن زیارتی کربلا📃پاورپوینت امداد هوائی📃پاورپوینت امنیت سیستم قدرت📃پاورپوینت امنیت شبکه و داده
(فصل دوم تحقیق) مشخصات فایل تعداد صفحات34حجم0/108 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل مبانی نظری تکالیف عمومی ، روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء (فصل دوم تحقیق) مشخصات این متغیر: منابع: دارد پژوهش های داخلی و خارجی: دارد کاربرد این مطلب: من روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی,مبانی نظری روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی (فصل دوم تحقیق),مبانی نظری روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی|47092554|jqk
محقق گرامی فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری تکالیف عمومی ، روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

(فصل دوم تحقیق)


مشخصات فایل
تعداد صفحات34حجم0/108 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx
توضیحات کامل

مبانی نظری تکالیف عمومی ، روزه، جهاد، حج ، اسباب و ابزار ابتلاء (فصل دوم تحقیق)


مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

- اسباب و ابزار ابتلاء

خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار می‌گیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان می‌کشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب می‌گردند.

در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی:

«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ...» [1]

«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَةً...»[2]

این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آن‌چه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد می‌دانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد می‌انگارند، در حالی‌که اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است.

در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در این‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

- دینی و شرعی

به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره می‌شود:

- تکالیف عمومی

یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمان‌ها و مکان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است.

-نماز

مهم‌ترین وسیله‌ای که باعث نزدیکی انسان به خدا می‌شود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس می‌شود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر»[4]، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز می‌دارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین»[5]، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.

- روزه

حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «فَرَضَ اللهُ تَعَالَی الصِّیَامَ ابتِلَاءً لِإِخلَاصِ الخَلقِ»[6]. حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نیز فرمودند:«الصیامَ تثبیتاً للاخلاص؛ خداوند روزه را سبب استحکام اخلاص قرار داد»[7] همچنین رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: «طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذین یشبعون یوم القیامة»؛ خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت سیر مى‏شوند.[8]

- جهاد

خداوند در سوره مبارکه «محمد» بعد از آن که دستور به قتال و جنگ با کفار و مشرکین می‌دهد، می‌فرماید که جنگ و جهاد وسیله‌ای برای امتحان شماست تا مؤمنین واقعی از دیگران ممتاز گردند. «وَ لکِن لِّیَبلُوَا بَعضَکُم بِبَعضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فیِ سَبِیلِ اللهِ فَلَن یُضِلَّ أعمَالَهُم»[9]، ولیکن (با این جنگ کفر وایمان) می‌خواهد شما را به یک دیگر امتحان کند و آنان که در راه خدا کشته شوند خدا هرگز اعمالشان را تباه و ضایع نمی‌گرداند. مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه می‌نویسند:«ای لیمتحن بعضکم ببعض فیظهر المطیع من العاصی و المعنی أنه لو کان الغرض زوال الکفر فقط لأهلک الله سبحانه الکفار بما یشاء من أنواع الهلاک و لکن أراد مع ذلک أن یستحقوا الثواب و ذلک لا یحصل إلا بالتعبد و تحمل المشاق»[10]، یعنی دستور به جنگ و جهاد برای این است که شما را به یکدیگر بیازماید و مطیع و عاصی مشخص گردد.

بنابراین خداوند مؤمنین را بدون این که در میدان جنگ حاضر شوند و با کفار رو به رو گردند و از جان گذشتگی و فداکاری کنند ثواب و پاداش عطاء نمی‌کند، همان طور که در سوره آل عمران می‌فرماید: «مَّا کاَنَ اللهُ لِیَذَرَ المُؤمِنِینَ عَلَی مَا أنتُم عَلَیهِ حَتیَ یَمِیزَ الخبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»[11]، خدا بر آن نیست که مؤمنان را بر این [وضعی] که شما بر آن قرار دارید [که منافق از مؤمن، و خوب از بد مشخص و معلوم نیست] واگذارد، [بر آن است] تا پلید را از پاک [به سبب آزمایش‌های مختلف] جدا سازد.

- حج

زیارت کعبه‌ای که در سرزمین خشک و سوزان قرار دارد و نیز اعمال خاصی دارد که با این موقعیت جغرافیایی، طاقت فرساست. بنابراین انجام این فریضه الهی در آن مکان و با آن وظائف خاص، امتحان خداوند است تا درجه اخلاص مردم معلوم شود و البته در برابر این امتحان بزرگ، اجر و ثوابی عظیم است. چنان که امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «کُلَّمَا کَانَتِ البَلوَی وَ الِاختِبَارُ أعظَمَ کَانَتِ المَثُوبَهُ وَ الجَزَاءُ أجزَل»[12]، یعنی هرچه امتحان و آزمایش سخت تر باشد ثواب و پاداش بیشتر است.






"